الجمعة، 2 أكتوبر 2015

أنا المصري بقلم الشاعر مصطفى عبد المجيد

قصيدة انا المصرى
===========
انا المصرى 
علمت العلوم والعلم
انا المصرى 
شايل على كفى الحلم
اصبحت عاله 
كسرنى الجوع والهم
------------------------------
وشى الاسمرانى 
الشمس باديها محنياه
وكف ايدى 
نحت خط الحياه
النهارده مقهور 
بدور عل طوق نجاه
----------------------------
انا اللى التاريخ
اول ماكتب اسمى 
والحضاره القديمه
مرسومه برسمى
خدتنى التوهه
بدور عل ملامحى
--------------------------
انا اللى زرعت
ومليت بيتك خير
ومن كتر قمحك 
رميته على الجبال للطير
النهارده من جوعى
بشحت من بلاد الغير
---------------------------
بنيتك مداين 
صرح يغازل صرح
وزرعتك جناين 
اغصانها كسيها الطرح
ونايم فى عشه
واكلى عيش وملح
-------------------------------
شط الامل
شبابنا فى بحوره غريق
وعواجيز بلدنا
موتتين كنخل العتيق
وبكره تايه 
عن البيت والطريق
----------------------------
الضحكه البريئه
ماتت عل الوشوش من الهم
والكلمه الرقيقه
اتحبست بين اللسان والفم
وارضنا الطيبه
فسد ترابها الدم
--------------------------
وفر دموعك
يا اللى هانت عليك بلدك
بكره جوعك
هيخليك تبيع ولدك
لما نصرت الظلم 
اول مانهش لحمك
--------------------------
يا ام الولاد قومى
لمينا تانى على حجرك
ولادك الغلابه
مشتاقين اوى لحضنك 
وولادك الديابه
قاعدين ينهشو فى عرضك
----------------------------------
-----------------------------------
من مصر الشاعر 
مصطفى عبد المجيد عبد الشافى

ليست هناك تعليقات:

إرسال تعليق

نورا تجلى بقلم شاعر الناي الحزين محمود درويش

 نوراَ تجلي. .......... لما لاح في الأفق اسم محمد تهللت السماء بالضياء والطير غردا كانت الدنيا بالجاهلية في ظلام فأقبل خير الأنام بالضياء مت...