الخميس، 12 مايو 2016

الموناساره بقلم معوض حلمي

:: الموناساره ::
لوحة .. بريشتي / معوض حلمي
إهداء إلى إبنتي الدكتورة.. ساره معوض طالبة بالسنة الرابعة كلية الطب بجامعة المنصورة
.......................................
" كان نفسي أكون ساحر
واملك تعويذة الفرحة ..
" كنت اصنع خيوط من ورد
واغزلك بإيدي الطارحة ..
" وابنيلك ف قلبي قصر
وازرعلك جناين طارحة ..
..........................................
اللوحة
:: الموناساره ::
........................................
إوعى
تقولي
إن أنا
مش
فاهمك ..
أو مش
حافض
تقاطيع
وشك ..
لما زمان
ف اللفة
شالوكي ..
قوام
وجابوكي ..
وقالولي
دي بنتك ..
وشوفت
عيونك ..
جيبت
الفرشة
والألوان
وبسرعة
رسمتك ..
واتخيلتك ..
أجمل وردة
ف البستان ..
أصل أنا
فنان ..
والرسم
هوايتي ..
وبافهم لغة
الألوان ..
مثلا يعني
أقدر اقولك
على لون
فرحك ..
وكمان
لون حزنك ..
ولونك
وانتي
عيونك
سارحة
ف كونك ..
وكمان
الحلم
الغافي
ف حضنك ..
عارف
لونه..
حتى
جنونك ..
همسك
شجنك ..
واجمل لون
بيليق
على وشك ..
وبيرسم
ضي النور
ف ملامحك ..
حتى القمر
العالي ..
لو شاف
ألواني
ف ضيك ..
هايغير منك ..
ويقول
وانا مالي
هات ألوانك
يالا
ارسميني
شوفتي
عيوني
ازاي
شايفاكي ..
وبألواني
رسمت
هواكي ..
وقدري
معاكي ..
إنك
ف كياني ..
ساكنة
كياني
زي الوشم ..
وانا من
صغري
باحب الرسم ..
وحب الألوان
ف حياتي
غريزة ..
آه لو
شوفتي
بعينك
لوحتك ..
هتحبيها ..
دانتي وبس
ف عيني
عزيزة ..
حتى
دافنشي
لو شاف
تفاصيلك
فيها ..
هايقول
ياخسارة
الموناليزا ..
هايقول
ياخسارة
الموناليزا ..
.............................................
معوض حلمي
منشأة بطاش
تمي الأمديد
دقهلية

ليست هناك تعليقات:

إرسال تعليق

نورا تجلى بقلم شاعر الناي الحزين محمود درويش

 نوراَ تجلي. .......... لما لاح في الأفق اسم محمد تهللت السماء بالضياء والطير غردا كانت الدنيا بالجاهلية في ظلام فأقبل خير الأنام بالضياء مت...