الخميس، 5 يناير 2017

نار...نار قصة قصيرة بقلم / محمد على عاشور

قصة قصيرة بقلم / محمد على عاشور
بمناسبة الأيام السودة اللى عايشينها
نار...نار
 الأتوبيس ممتلئ عن أخره بالناس ورغم ذلك ما ذال يتوقف كالعادة ليركب فيه الناس الذين يتحدثون دون أن يعرفوا بعضهم أو حتى يلتفت أحدهم للآخر !
راكب : ( في ضيق ) الأتوبيس زحمة كده ليه . 
أخر : ( في فتور ) ما هو طول عمره زحمة .
ثالث : تتصور ... كيلو اللحمة بقى بستين جنيه .
رابع  : ياه .. هي علت للدرجة دي ؟ أنا أخر مرة اشتريتها كان من ثلاث سنين
نار ... نار
: طب عمرك سمعت إن التوم وصل عشرة جنيه ؟
: بلاش تأكل توم
: دا بيقولوا إن الصين صدرت لينا توم
: حتى التوم .. يادي الصين .
 : دا إحنا لسه ما خلصناش من الفانوس .
نار ....نار
: أخبار ... أهرام ... جمهورية
: بكام الجرنان يابني ؟
: بجنية ونص
: بجنية ونص ! ..  دا أنا كنت بشتريه بقرش ومكناش لاقين القرش.

نار ....نار
: ولا نص رغيف الفول أبو جنيه
: القدرة زمان كان ممكن تشتريها بريال
: دلوقت لو إديت له ريال علشان تبوس القدرة حيرميه في وشك .
: تذاكر .. تذاكر ... تذاكر يا ساده تذاكر
: بكام التذكرة يا خويا ؟
: بجنيه يا ستي
: بجنيه ليه ؟ هي سرقة ولا سرقة !
دانا كنت بنلف مصر كلها بتعريفه .
: ياستي إنتوا كان على زمانكم جوز الحمام تلات حمامات .
: هو مفيش غير نص ريال أنا والواد دهه .
نص ريال إيه ياست ... هو ده كمان فيه فصال
: ياسيدي مالكش دعوه بأمي ... خليك معايا أنا ...
يامه إسكتي الله يرضى عليكي .. خذ يا سيدي إثنين جنية أهم .
 : قال جنيه قال ..دا أنا كنت بنتسوق بالجنية أكل الأسبوع كله .. ويفضل منه فلوس كمان .
نار .....نار
: وسع يا كابتن من ورايا لو سمحت .
: أنا جيت جنبك يا مدام ؟
 : أف .. إيه قلة الأدب دي ؟
نار ........نار
: سمعت أخر كلام عن الثانوية العامة .
بيقول إنها .....
: ياعم كبر دماغك .. ثانوية إيه وبتاع إيه .. إحنا خدنا إيه من التعليم .
دا زمان الكمسري ده واخد دكتوراه .
بص للكمسري وشوف عامل ازاي .
ضحكات .هه .هه .هه
: محدش له دخل بالكمسري .. ولعلمك أنا معايا كلية تجارة قسم إدارة إعمال .
 : وإيه اللي جابك هنا ؟
نار ......نار
: سمعت النشرة النهار ده ... فيه عشرين عسكري أمريكي ماتوا في ..
: يا عم .. بكره يبعتوا بدالهم ألفين .
يعني عند أمريكا اللي جاي أكثر من اللي رايح
نار .....نار
: شفت الماتش إمبارح .. شفت الأهلي عمل إيه ؟
: أحسن حاجه اليومين دول لعب الكورة
: ولا التمثيل
 : آه.. التمثيل ! !
نار ... نار
: حمصيه .. سمسميه ... جوزة الهند .. حمصيا !!! .
: يا ماما أنا عايز واحدة
: بكام ياخويا الواحدة ؟
: بجنية .. بجنية .. بجنية . جدي كان بيعمل بيه .
: ليه يا عم بجنيه ليه ؟ .. دا أنا جايباها الشهر اللي فات بنص .
: دا كان الشهر اللي فات يا ست .. كل جاجه غلت
نار ........نار
: ماعدش رخيص إلا البني أدم وهو حي .
 نار.....نار

ليست هناك تعليقات:

إرسال تعليق

نورا تجلى بقلم شاعر الناي الحزين محمود درويش

 نوراَ تجلي. .......... لما لاح في الأفق اسم محمد تهللت السماء بالضياء والطير غردا كانت الدنيا بالجاهلية في ظلام فأقبل خير الأنام بالضياء مت...